Användarvillkor
Avtalsparter: Dessa användarvillkor (nedan kallat "Användarvillkoren") gäller mellan Tijara Marketplace AB med organisationsnummer 559385–6882 (nedan kallad "Tijara") och den fysiska eller juridiska person som registrerar ett användarkonto (nedan kallad för "Användaren") på marknadsplattformen: tijara.se. Tijara och Användaren är nedan gemensamt refererade till som "Parterna" och var för sig som "Part".
Omfattning: Plattformen används av Användarens egen vilja och på Användarens egen risk. Användarvillkoren omfattar bland annat de regler och den ansvarsfördelning som gäller mellan Användare av Plattformen, och mellan Användare och Tijara. Genom att använda Tijaras tjänster, accepterar Användaren de vid var tid gällande Användarvillkoren. Om Användaren inte godkänner villkoren, ska Användaren omedelbart upphöra med att använda Plattformen.
Åldersgräns: Genom att använda Plattformen och/eller skapa ett användarkonto på Plattformen, intygar Användaren att denne är minst 18 år gammal och har rätt att självständigt ingå detta avtal med Tijara, eller att Användaren är yngre än 18 år och har fått samtycke från sin vårdnadshavares/förmyndare till att ingå detta avtal med Tijara.
Firmatecknare: Den individ som accepterar dessa Användarvillkor på uppdrag av ett företag eller annan juridisk person som denne representerar ("Företaget"), intygar härmed att denne har rätt och befogenhet att ingå detta juridiskt bindande avtal med Tijara för det representerade Företagets räkning, och bekräftar att villkoren blir bindande mellan Tijara och Företaget som "Användare". Tijara förbinder sig inte till att kontrollera att behörig firmatecknare har ingått avtalet för det representerade Företagets räkning, det åligger individen i fråga att bekräfta att befogenheten är beslutad. Företaget ansvarar för sina medarbetares användning av Tijaras Tjänster och ansvarar för deras avtalsbrott.
Elektronisk kommunikation: Användaren godkänner att Tijara förmedlar information avseende avtal som ingåtts med Tijara, Plattformen och Användarkontot via Plattformen, e-post, SMS eller annan form av elektronisk kommunikation till Användarens angivna kontaktuppgifter.
Godkännande av villkoren: Genom att registrera ett användarkonto till Plattformen, intygar Användaren att denne har läst och godkänner Användarvillkoren samt att denne åtar sig skyldighet att följa dem.
Avtalstid: Vid var tid gällande Användarvillkor gäller inom hela den tid Användaren har ett registrerat Användarkonto till Plattformen. Bestämmelser i villkoren avseende tvistelösning och eventuella övriga bestämmelser som uttryckligen eller med hänsyn till dess karaktär är avsedda att gälla även efter avtalets upphörande, ska dock fortsätta att gälla även efter det att avtalet har upphört.
Butiksvillkor: Utöver vid var tid gällande Användarvillkor, är Användare i egenskap av Butiksägare även skyldiga att följa Plattformens vid var tid gällande Butiksvillkor ("Butiksvillkoren"), som finns att läsa längre ner på sidan.
Utöver de begrepp som definieras i löptext i dessa Användarvillkor, ska följande definitioner ha nedanstående innebörd när de anges med versal som begynnelsebokstav, oavsett om de används i plural eller singular, i bestämd eller obestämd form:
Användare: avser konsument eller näringsidkare som besöker Plattformen eller har ett registrerat användarkonto till Plattformen. Användaren kan exempelvis agera i egenskap av Köpare och/eller Säljare.
Betaltjänstleverantör: avser Tredje part som via Plattformen behandlar betalningar från Användare.
Betaltjänstleverantör: avser Tredje part som via Plattformen behandlar betalningar från Användare.
Butiksägare: avser en Användare som säljer tjänster/varor till andra Användare via sin Plattformsbutik på Plattformen. Butiksägare kan inte sälja tjänster/varor till andra Användare via annonssidan på Plattformen.
GDPR: Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG (allmän dataskyddsförordning).
Köpare: avser en Användare som köper tjänster/varor från andra Användare via en Plattformsbutik på Plattformen eller via annonssidan på Plattformen.
Marknadsplats online: avser en tjänst som använder programvara, inbegripet en webbplats, en del av en webbplats eller en applikation, som administreras av en näringsidkare eller för dennes räkning och som gör det möjligt för konsumenten att ingå distansavtal med andra näringsidkare eller konsumenter.
Plattformen: avser tijara.se.
Plattformsbutik: avser en Butiksägares webbutik på Plattformen.
Säljare: avser en Användare som säljer tjänster/varor till andra Användare via sin Plattformsbutik på Plattformen eller via annonssidan på Plattformen.
Tredje part: avser annan än Tijara, Köparen eller Säljaren.
Tijara är en Marknadsplats online som förmedlar kontakten mellan olika Användare i egenskap av Köpare och Säljare/Butiksägare. Tijara tillhandahåller enbart Plattformen, och är inte själv en avtalspart i de avtal som ingås mellan olika Användare avseende de tjänster och/eller varor som säljs genom Plattformen.
Tijara är först och främst avsedd för den svenska marknaden. Plattformens officiella språk är därmed svenska. Inlägg på engelska är dock tillåtna.
Tijara ansvarar inte för att kontrollera eller säkerställa varornas eller tjänsternas säkerhet, kvalitet eller laglighet. Eventuella klagomål eller missnöje relaterat till någon produkt eller tjänst hanteras direkt mellan Köparen och Säljaren/Butiksägaren.
Genom att använda Plattformen accepterar Köparen och Säljaren/Butiksägaren att de själva ansvarar för att följa och upprätthålla de föreskrivna reglerna och villkoren. Användare som upprepade gånger bryter mot Användarvillkoren kommer att bli avstängda från Plattformen.
Tijara förbehåller sig rätten, men inte skyldigheten, att granska registrerade användarkonton och det innehåll som publiceras på Plattformen samt vidta åtgärder mot de användarkonton som strider mot Tijaras vid var tid gällande villkor för Plattformen. Tijara förbehåller sig rätten att begränsa, pausa, eller stänga ner konton som missbrukar Plattformen eller använder den på ett sätt som inte är i linje med de föreskrivna villkoren.
Genom att publicera innehåll på Plattformen ger Användaren obegränsad rättighet till Tijara att, efter eget beslut om det, fritt använda, kopiera, reproducera, ändra, justera, redigera, bearbeta, översätta och allmänt tillgängliggöra det publicerade innehållet för de syften och på det sätt som Tijara önskar.
Användare ansvarar själva för att sinsemellan avtala om villkoren avseende tjänsterna/varorna som köps av andra Användare via Plattformen, såsom pris, betalningsvillkor, leveransvillkor, bytesrätt, ångerrätt, garantier m.m.
Användare i egenskap av Köpare, godkänner Butiksägarens villkor som finns publicerade på Plattformsbutiken i samband med att Användaren köper tjänster/varor från Butiksägaren ifråga. Användaren ansvarar själv för att läsa igenom Butiksägarens villkor före genomförandet av köpet.
Användare i egenskap av näringsidkare ansvarar själva för att följa vid var tid tillämplig svensk lagstiftning inklusive skyldigheterna som följer av bland annat, men inte uteslutande, konsumentskyddslagstiftningen och GDPR.
Rankning av erbjudanden: Information om de kriterier som främst bestämmer rankningen av erbjudanden som presenteras vid en sökning och deras betydelse jämfört med andra kriterier, ges i ett särskilt avsnitt i onlinegränssnittet och är direkt och lätt tillgängligt från den plats där sökresultaten presenteras. Med "rankning" avses den relativa position som Tijara tilldelar erbjudanden så som de presenteras, organiseras eller vidarebefordras, oberoende av vilka tekniska medel som används för sådan presentation, organisation eller vidarebefordran.
Användarens status: Information om huruvida den som erbjuder en tjänst/vara är näringsidkare eller inte, baserat på den uppgift om det som denne lämnat, framgår på produktsidan och Plattformsbutiken.
Konsumentskyddande lagar: Om den som erbjuder en tjänst/vara inte är näringsidkare, gäller inte bestämmelserna i lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler och andra konsumentskyddande lagar, såsom exempelvis men ej uteslutande, Konsumentköplagen (2022:260) eller Konsumenttjänstlagen (1985:716).
Fördelning av förpliktelser: Information om i de fall förpliktelserna enligt avtalet är uppdelade mellan den som erbjuder en tjänst/vara och Tijara som tillhandahåller marknadsplatsen: Tijara tillhandahåller enbart Plattformen. Det finns inga förpliktelser uppdelade mellan den som erbjuder/säljer en tjänst/vara och Tijara som tillhandahåller Plattformen.
Konsumentrecensioner: Användare kan enbart lämna ett omdöme avseende en tjänst/vara som tillhandahålls via Plattformen om Användaren ifråga har köpt tjänsten/varan ifråga.
Tijara värnar om respekt, trygghet och alla människors lika värde. Genom att använda Plattformen accepterar Användaren att följa Tijaras vid var tid gällande uppförandekod. Nedan angiven aktivitet är inte tillåten på Plattformen:
Varje Användare av Plattformen är ensamt och fullt ansvarig för all sin aktivitet på Plattformen. Användare har ett personligt ansvar för att dennes aktivitet på Plattformen är i enlighet med de gällande plattformsvillkoren, uppförandekoden och samtliga vid var tid gällande lagar och regler.
Tijara gör inget anspråk på Användares publicerade innehåll (så som profilbild, logga, butiksnamn, bilder, beskrivningar, omdömen, användarnamn, idéer, varumärken m.m.). Däremot ansvarar Användaren för allt material som denne publicerar på Plattformen. Användaren ansvarar för att ha rätt att publicera materialet på Plattformen.
Köparen och Säljaren/Butiksägaren förväntas interagera på ett respektfullt och förnuftigt sätt för att skapa en god handelsmiljö. Samtliga Användare ska följa Tijaras uppförandekod.
Användaren garanterar att denne inte ska missbruka uppgifter som kan hämtas från Plattformen eller använda Plattformen för andra syften än vad den är avsedd för.
Det är inte tillåtet att publicera känsliga personuppgifter på Plattformen som avslöjar en fysisk persons hälsa, politiska åsikter, sexuella läggning, religiös övertygelse eller andra känsliga personuppgifter. Användaren garanterar att inte tillföra något kriminellt eller annat brottsligt innehåll på Plattformen.
Användaren åtar sig härmed en skyldighet att följa vid var tid tillämpliga Användarvillkor, Tijaras instruktioner och gällande lagstiftning. Om Användaren inte gör det, eller om Användaren begår brott via Plattformen, har Tijara rätt att stänga av Användarens användarkonto med omedelbar verkan, avsluta samtliga avtal med Användaren. Vid sådana fall har Användaren ingen rätt till ersättning, återbetalning eller annan kompensation från Tijara, och Tijara ska inte drabbas av någon negativ konsekvens till nackdel för Tijara. All brottslig aktivitet polisanmäls.
Användaren ansvarar för att behandla inloggningsuppgifterna till sitt användarkonto med sekretess och får inte dela inloggningsuppgifterna till någon annan. Tijara förbehåller oss rätten att betrakta all aktivitet som sker genom användarkontot, som behörig aktivitet utförd av dig. Det är inte tillåtet att låta någon annan använda användarkontot.
De uppgifter som blir registrerade i användarkontot blir synliga i de inlägg som skapas av Användaren och som blir publicerade offentligt på Plattformen (exempelvis men inte enbart Användarens registrerade användarnamn, eventuell profilbild, telefonnummer, e-post m.m.). Besökare av Plattformen, som inte har ett registrerat användarkonto, kan också se den informationen. Denna information förmedlas via Plattformen för att möjliggöra kontakt mellan Användare av Plattformen.
Annonsvillkor
Användare i egenskap av Butiksägare kan inte publicera annonser på Plattformens annonssida. Butiksägare kan enbart publicera erbjudanden om tjänster/varor i sin Plattformsbutik.
Avgifter: Användare som väljer att publicera annonser på Plattformens annonssida, ska betala en inläggsavgift till Tijara per inlägg. Priset för annonstjänsten framgår vid betalningstillfället och anges i svenska kronor (SEK) inklusive mervärdesskatt. Tijara har rätt att när som helst ändra avgifterna för sina tjänster.
Publiceringsbekräftelse: När en annons blir publicerad på Plattformen, får den annonsansvarige Användaren ett e-postmeddelande med en publiceringsbekräftelse och då anses annonstjänsten vara slutförd.
Kategorier m.m.: Om den annonsansvarige Användaren vill publicera en annons som avser en vara eller tjänst som denne redan har publicerat på Plattformen i en tidigare annons, ska den tidigare annonsen först bli raderad. Det är inte tillåtet att publicera flera annonser som avser samma vara/tjänst. Den annonsansvarige Användaren ska placera annonsen under den kategori som bäst beskriver syftet med annonsen. Samma annons får inte bli publicerad i flera kategorier. Varor eller tjänster får stå i samma annons, om de hör till samma kategori. Om de inte är i samma kategori, ska de vara uppdelade i olika annonser.
Annonsinnehåll: Rubriken till annonsen ska vara beskrivande. Rubriken eller övrigt textutrymme får inte innehålla externa länkar, specialtecken eller företagsnamn. Inläggets beskrivning ska vara formulerat av den annonsansvarige Användaren som publicerar annonsen. Beskrivningen får enbart innehålla material, bilder, texter eller annat innehåll som är upphovsrättsligt eller immaterialrättsligt skyddat, om den annonsansvarige Användaren har fått tillstånd från ägaren att använda sådant material för publicering på Plattformen.
Annonsernas varaktighet: Publicerade annonser blir borttagna senast efter 30 dagar, om den annonsansvarige Användaren inte väljer att förnya annonsen genom att betala en ny annonsavtgift. Den annonsansvarige Användaren ska ta bort sina publicerade annonser när de inte längre är aktuella.
Bild: Den annonsansvarige Användaren ska publicera minst en bild i samband med annonsen. Det är inte tillåtet att använda bilder i strid med lagen om upphovsrätt. Bildvalet i annonsen ska vara relevant och i enlighet med varan eller tjänsten som annonsen avser.
Spridning av publicerat innehåll: Tijara har rätt att fritt använda innehållet som publiceras av den annonsansvarige Användaren på Plattformen, för att marknadsföra Plattformen och de tjänster som Tijara erbjuder. Tijara har bland annat rätt att använda annonsinnehåll kostnadsfritt och utan begränsning i tiden, i marknadsföringssyften. Publicerade annonser kan komma att bli synliga på söksidor såsom exempelvis Google och Bing, eftersom Plattformen indexeras av sökmotorer, vilket härmed godkänns av den annonsansvarige Användaren. I syfte att maximera spridningen av annonsen och övrigt innehåll i Plattformen, har Tijara rätt att sprida annonser och övrigt innehåll från Plattformen i marknadsföringskanaler som tillhör en tredje part. Exempel på marknadsföring från tredje part är spridning via sociala medier så som Facebook, LinkedIn och Instagram. Den annonsansvarige Användaren behöver inte ge sitt samtycke för att denna bestämmelse ska gälla såvida det inte resulterar i några kostnader för den annonsansvarige Användaren.
Ansvar: Den annonsansvarige Användaren intygar härmed att de bilder, texter och övrigt material som inkluderas i dennes annonser inte strider mot dessa Användarvillkor, gällande lagstiftning eller tredje parts rättigheter och att den annonsansvarige Användaren har rätt att publicera materialet i Plattformen. Tijara kan inte hållas ansvariga för något hänförligt till annonsinnehållet och Säljaren/Butiksägaren är skyldig att hålla Tijara fullt skadeslös mot anspråk och krav som tredje part riktar mot Tijara på grund av annonsen. I samband med godkännandet av dessa Användarvillkor, godkänner den annonsansvarige Användaren att annonsen och dess innehåll, kan visas på hemsidor som tillhör samarbetspartners till Tijara. Dessutom kan det finnas spår kvar efter att annonsen har tagits bort från Plattformen, vilket den annonsansvarige Användaren härmed är informerad om.
Konsument som köper tjänster från en näringsidkare via internet kan ha rätt till ångerrätt enligt lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler ("Distansavtalslagen"). Näringsidkare har dock ingen ångerrätt. Ångerfristen är 14 dagar. Vid köp av en tjänst börjar ångerfristen löpa från dagen konsumenten ingick tjänsteavtalet. Vid köp av en vara börjar ångerrätten att löpa från den dag konsumenten fick varan i sin besittning. Ångerrätten innebär att konsumenten kan ha rätt att frånträda avtalet inom ångerfristen utan att ange någon anledning, under förutsättning att villkoren för ångerrätt uppfylls.
Det finns dock vissa undantag från ångerrätt. Ångerrätten gäller exempelvis inte för avtal som avser en tjänst som har fullgjorts mot betalning om konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras och gått med på att det inte finns någon ångerrätt när tjänsten har fullgjorts.
Detta innebär att konsument som köper Tijaras tjänst för annonsering, genom att lägga in en annons på Plattformen, begär att annonstjänsten börjar utföras efter köpets genomförande (vilket kan ske inom ångerfristen) och samtycker till att det därigenom inte finns någon ångerrätt när annonstjänsten har fullgjorts. Detta innebär att konsumenten som köper Tijaras tjänst för annonsering godkänner att det inte finns någon ångerrätt när tjänsten har blivit fullgjord. Tijaras annonstjänst anses ha blivit fullgjort när annonsen ifråga har blivit publicerad på Plattformen. Detta gäller även för tilläggstjänster som blir köpta i samband med en annonsering, såsom förnyelse eller ändring av en annons, vilka anses vara fullgjorda när annonsen ifråga har blivit förnyad eller ändrad.
Egna villkor: Säljaren/Butiksägaren ska meddela sina egna villkor till Köparen före köpet, exempelvis: köpevillkor, leveransvillkor, reklamationsvillkor, integritetspolicy m.m. Om Säljaren/Butiksägaren inte meddelar några villkor, gäller vid var tid relevant och tillämplig svensk lagstiftning.
Priser: Säljare/Butiksägare ska ange priset för sina tjänster/varor i svenska kronor (SEK) inklusive mervärdesskatt och priserna ska framgå på Plattformen. Eventuella leveranskostnader ska också framgå.
Betalning: Köparen ska betala för de köpta tjänsterna/varorna direkt till Säljaren genom en betalningslösning som finns tillgänglig på Plattformen eller enligt den betalningsmetod som är överenskommen mellan Köparen och Säljaren. Säljaren är den part som tar emot betalningen från Köparen.
Försäljning: Det är inte tillåtet att publicera falsk, vilseledande eller ofullständig information om de tjänster/varor som Säljaren/Butiksägaren säljer via Plattformen. Säljaren/Butiksägaren ansvarar till fullo för leverans av beställd vara och/eller utförande av beställd tjänst, hänförliga reklamationsärenden, returer/ångerrätt, dröjsmål m.m. Säljaren/Butiksägaren ansvarar för att levererade varor och tjänster är i enlighet med beskrivningen som framgår på Plattformen.
Tjänsters utförande: Säljaren/Butiksägaren ska utföra de tjänster som Köparen har beställt fackmässigt, med omsorg, enligt Köparens önskemål, inom den tidsperiod som avtalats med Köparen.
Ångerrätt: Konsumenter kan enligt huvudregeln i lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler ("Distansavtalslagen") ha rätt till 14 dagars ångerrätt, vid köp som sker från en näringsidkare på distans. Säljaren/Butiksägaren ansvarar för att följa Distansavtalslagen om den är tillämplig för Köparen och ska informera Köparen om denne har rätt till ångerrätt i enlighet med lagen.
Reklamationer: Reklamationer avseende Säljarens/Butiksägarens tjänster/varor ska hanteras ensamt och tillfullo av Säljaren/Butiksägaren. Om Tijara får in några reklamationer avseende tjänster/varor, kommer hänvisning att göras till den ansvarige Säljaren/Butiksägaren.
Returer: Varor som Köparen ska returnera, ska returneras till den ansvarige Säljaren/Butiksägaren, oavsett orsaken till returen. Säljaren/Butiksägaren ansvarar för att återbetala Köparen vid returer och ansvarar även för eventuella övriga kostnader som uppstår på grund av returnerad produkt.
Lagar och regler: Säljaren/Butiksägaren ska följa samtliga vid var tid gällande lagar och regler, exempelvis men inte enbart; dataskydds-, produktsäkerhet-, skatte-, marknadsförings- och konsumentskyddslagstiftningar.
Säljare/Butiksägare på Plattformen accepterar att denne ansvarar för att:
Följande föremål får inte säljas på Plattformen, varken genom annonser på annonssidan eller Plattformsbutik:
Tijara förbehåller sig rätten att när som helst göra ändringar och tillägg till Användarvillkoren avseende förbjudna föremål som gäller med omedelbar verkan, samt vidta åtgärder mot Användare som bryter mot dessa Användarvillkor.
Säljaren/Butiksägaren ansvarar ensamt och tillfullo för att det marknadsföringsmaterial som denne delar med Tijara eller i övrigt laddar upp på Plattformen ("Marknadsföringsmaterialet") inte strider mot vid var tid tillämplig lag, tredje parts immateriella rättigheter eller andra rättigheter.
Säljaren/Butiksägaren intygar härmed att denne har rätt att använda och dela Marknadsföringsmaterialet till Tijara och att samtliga fysiska och/eller juridiska personer som framgår i bilder eller i övrigt har medverkat till Marknadsföringsmaterialet, har godkänt att Marknadsföringsmaterialet får publiceras på Plattformen.
Säljaren/Butiksägaren ansvarar ensamt och tillfullo för Marknadsföringsmaterialet och ska hålla Tijara fullt skadeslös mot samtliga krav och anspråk som riktas mot Tijara på grund av Marknadsföringsmaterialet.
Genom att acceptera Användarvillkoren, intygar Köparen att denne är medveten om att Säljare/Butiksägare själva ansvarar för de varor och/eller tjänster som de säljer genom Plattformen och att det är Köparens ansvar att ta reda på vilka regler, bestämmelser och villkor som Säljare/Butiksägare tillämpar, innan ett köp genomförs.
Köparen accepterar Säljarens/Butiksägarens villkor i samband med köp som sker via Plattformen och ansvarar själv för att följa Säljarens/Butiksägarens villkor.
Köparen intygar härmed att denne är införstådd i att Tijara är inte en avtalspart vid köp som sker mellan Användare genom Plattformen och att Tijara inte kan hållas ansvarig för något hänförligt till överenskommelser mellan Köparen och annan Användare av Plattformen.
Köparen förstår att:
Tijara garanter inte kontinuerlig och oavbruten tillgång till Plattformen. Driften och tillgången till Plattformen kan komma att påverkas av faktorer som är utom Tijaras kontroll. Tijara frånsäger sig ansvaret gentemot Användare för indirekta skador så som utebliven vinst, förlust av data eller andra följdskador. Tijara ersätter endast direkta kostnader som är en direkt följd av vårdslöshet från Tijaras sida.
Tijara medverkar inte i någon del av transaktionen mellan Köparen och Säljare/Butiksägare. Varje enskild Säljare/Butiksägare bär på ansvaret för att dennes varor/tjänster är i enlighet med Användarvillkoren och gällande svenska lagar och regler. Köparen ska därför inte automatiskt anta att en vara eller tjänst uppfyller Användarvillkoren eller är laglig för att den säljs på Plattformen. Tijara ansvarar inte för utannonserade varor eller tjänster.
Tijara ansvarar inte för eventuella förluster, kostnader eller skador som uppstår för Butiksägaren, Köparen eller Tredje part, på grund av att Butiksägarens Plattformsbutik raderas eller fryses, oavsett anledningen därtill. Köparen ansvarar för att kontakta Butiksägaren genom kontaktuppgifterna som framgår i orderbekräftelsen, för det fall Butiksägarens Plattformsbutik inte längre finns tillgänglig via Plattformen och Köparen har frågor rörande sin beställning eller liknande.
Tijara ansvarar inte för tredje parts applikationer, plugin, tjänster, varor, webbplatser eller liknande. Tijara ansvarar inte heller för externa länkar eller innehållet i externa länkar som förekommer på Plattformen.
Tijara begränsar härmed sitt skadeståndsansvar gentemot Användare i egenskap av konsumenter i den utsträckning som tillämplig svensk konsumentskyddslagstiftning tillåter. Tijara friskriver sig tillfullo från skadeståndsansvar gentemot Användare i egenskap av näringsidkare, juridiska personer, organisationer m.fl.
Som en del av tillhandahållandet av Tijaras tjänster och Plattformen, anlitar Tijara underleverantörer. Exempelvis hostingleverantör, serverleverantör, webbutvecklare, affärssystem m.m. Tijara kan även dela personuppgifter som Tijara behandlar med anlitad underleverantör i enlighet med GDPR, om det är nödvändigt. I sådana fall ingår Tijara ett personuppgiftsbiträdesavtal innan Tijara delar personuppgifterna.
Vad är cookies?
Cookies är små textfiler som placeras på din dator av webbplatser. De ger användbar information till organisationer som hjälper dig att göra dina besök på deras webbplatser mer effektiva. Vi använder cookies för att säkerställa att vi kan förstå hur du använder våra webbplatser och för att säkerställa att vi kan göra förbättringar på webbplatserna. Cookies innehåller ingen personlig eller konfidentiell information om dig.
Hur vi använder cookies?
Vi använder cookies när du besöker Tijara. Dessa är nödvändiga för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen på webbplatsen och för att hjälpa dig att navigera effektivt och utföra vissa funktioner. Cookien innehåller ingen personlig information eller virus och den kan inte heller förstöra annan information på din dator. Följande cookies används på Tijara:
Butiksägaren/Säljaren är personuppgiftsansvarig enligt definitionen i GDPR för sin behandling av Köparnas personuppgifter, i den mån Butiksägaren/Säljaren bestämmer medel och ändamål med behandlingen av Personuppgifterna. Butiksägaren/Säljaren ansvarar vid sådana fall tillfullo för att uppfylla bestämmelserna som åligger en ”Personuppgiftsansvarig” enligt vid var tid tillämplig dataskyddslagstiftning (inbegripet GDPR).
Detta innebär bland annat att Butiksägaren/Säljaren ansvarar för att informera de registrerade om sin behandling av deras personuppgifter och för att tillhandahålla sin integritetspolicy i anslutning till sina Butiksvillkor via Plattformen.
Tijara behandlar personuppgifter i enlighet med GDPR.
Tijara är personuppgiftsansvarig för den behandling av personuppgifter som utförs av Tijara eller för Tijaras räkning, i den mån Tijara bestämmer medel och ändamål med behandling.
Mer information om Tijaras behandling av personuppgifter finns att läsa i Tijaras integritetspolicy längre ner på sidan.
Det är tillåtet att sälja tjänster/varor till andra länder. Användaren ansvarar för att följa alla lagar och regler som gäller för internationell försäljning, köp, frakt av föremål m.m.
Ändringar avseende avgifter: Tijara har rätt att när som helst ändra avgifterna för sina tjänster. De vid var tid aktuella avgifterna för Tijaras tjänster framgår på Plattformen.
Ändringar i Användarvillkoren: Tijara förbehåller sig rätten att fritt ändra Användarvillkoren från tid till annan och Användaren ansvarar för att hålla sig uppdaterad om de gällande Användarvillkoren. Tijara kan exempelvis genomföra ändringar:
Eventuella ändringar i Användarvillkoren träder i kraft i samband med att ändringarna har blivit publicerade på Plattformen, såvida inte ändringarna väsentligen påverkar Användarens rättigheter.
Om ändringarna väsentligen påverkar Användarens rättigheter, träder sådana villkorsändringarna ikraft trettio (30) dagar efter att ändringarna har meddelats till Användaren. Information om sådana förändringar kan meddelas via Plattformen och/eller e-post.
Om Användaren inte godkänner de ändrade villkoren kan Användaren välja att avsluta sitt användarkonto till Plattformen innan villkorsändringarna träder ikraft. Ifall Användaren inte avslutar sitt användarkonto till Plattformen innan villkorsändringarna träder ikraft, innebär det att Användaren godkänner de ändrade villkoren.
Vid var tid gällande Användarvillkor finns publicerad på Plattformen under villkor.
Skulle domstol eller skiljenämnd finna att någon bestämmelse i Användarvillkoren skulle befinnas ogiltig, ska detta inte innebära att villkoren i dess helhet är ogiltigt. Istället ska Tijara genomföra nödvändiga justeringar av Användarvillkoren, för att vidmakthålla villkorens syfte, struktur och anda.
Tijara har rätt att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt Användarvillkoren till tredje part utan Användarens föregående godkännande. Motsvarande rättighet tillfaller inte Användaren.
Tillämplig lag: Användarvillkoren ska tolkas i enlighet med svensk lag och rätt.
Alternativ tvistelösningsmetod: Tvister som uppstår mellan en Användare i egenskap av konsument och Tijara ska i första hand försöka lösas mellan Parterna. Konsumenter har alltid rätt att vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN, www.arn.se, postadress: Allmänna Reklamationsnämnden Box 174, 101 23 Stockholm), som erbjuder en alternativ tvistlösning vid konsumenttvister.
Dessutom kan konsumenter lämna klagomål online genom EU-kommissionens digitala plattform för medling i tvister (EU ODR) via följande länk: ec.europa.eu/consumers/odr. Beställaren har även rätt att kontakta konsumentombudsmannen (ko.se).
Om Tijara och konsumenten inte kommer fram till en lösning av tvisten genom någon alternativ tvistelösningsmetod, kan tvisten bli prövad och slutligt avgjord av allmän domstol i Sverige, såvida inte annat följer av tvingande lagstiftning.
Allmän domstol: Om Användaren inte är en konsument, ska tvist med Tijara bli slutligt avgjord av allmän domstol i Västerås (Sverige) med tingsrätten som första instans.
Tvist mellan Användare: Tvister som uppstår mellan Användare, ska lösas mellan de tvistande parterna. Om tvisten inte kan lösas mellan de tvistande parterna, kan ärendet lyftas upp till Tijara. Tijara kommer att försöka lösa tvister i god tro och uteslutande baserat på Tijaras egen tolkning. Tijara kommer inte att bedöma juridiska frågor. Tijara har ingen skyldighet att lösa eventuella tvister.
Firma: Tijara Marketplace AB
Org. nr: 559385–6882
E-post: info@tijara.se
Butiksvillkor
1. Inledande bestämmelser
Avtalsparter: Dessa butiksvillkor (nedan kallad "Butiksvillkoren") gäller mellan Tijara AB med organisationsnummer 559385–6882 (nedan kallad "Tijara") och den fysiska person som registrerar en Plattformsbutik (nedan kallad för "Butiksägaren") på marknadsplattformen: tijara.se. Tijara och Butiksägaren är nedan gemensamt refererade till som "Parterna" och var för sig som "Part".
Åldersgräns: Genom att använda Plattformen intygar Användaren att denne är minst 18 år gammal och har rätt att självständigt ingå detta avtal med Tijara, eller att Användaren är yngre än 18 år och har fått samtycke från sin vårdnadshavare/förmyndare till att ingå detta avtal med Tijara.
Firmatecknare: Den individ som accepterar dessa Användarvillkor på uppdrag av ett företag eller annan juridisk person som denne representerar ("Företaget"), intygar härmed att denne har rätt och befogenhet att ingå detta juridiskt bindande avtal med Tijara för det representerade Företagets räkning, och bekräftar att villkoren blir bindande mellan Tijara och Företaget som "Användare". Tijara förbinder sig inte till att kontrollera att behörig firmatecknare har ingått avtalet för det representerade Företagets räkning, det åligger individen i fråga att bekräfta att befogenheten är beslutad. Företaget ansvarar för sina medarbetares användning av Tijaras Tjänster och ansvarar för deras avtalsbrott.
Elektronisk kommunikation: Butiksägaren godkänner att Tijara förmedlar information avseende avtal som ingåtts med Tijara, Plattformen och Användarkontot via Plattformen, e-post, SMS eller annan form av elektronisk kommunikation till Användarens angivna kontaktuppgifter.
Godkännande av villkoren: Genom att registrera en Plattformsbutik på Plattformen, intygar Butiksägaren att denne har läst och godkänner Butiksvillkoren samt att denne åtar sig skyldighet att följa dem.
Avtalstid: Vid var tid gällande Butikvillkor gäller inom hela den tid Butiksägaren har en registrerad Plattformabutik på Plattformen. Bestämmelser i villkoren avseende tvistelösning och eventuella övriga bestämmelser som uttryckligen eller med hänsyn till dess karaktär är avsedda att gälla även efter avtalets upphörande, ska dock fortsätta att gälla även efter det att avtalet har upphört.
Allmänna användarvillkor: Utöver vid var tid gällande Butikvillkor, är Butiksägaren även skyldig att följa Plattformens vid var tid gällande användarvillkor ("Användarvillkoren"). Butiksägaren har accepterat Användarvillkoren i samband med att denne skapat sitt användarkonto på Plattformen. Vid var tid gällande användarvillkor finns att läsa via följande länk: tijara.se/page/villkor
2. Definitioner
Utöver de begrepp som definieras i löptext i dessa Butiksvillkor, ska följande definitioner ha nedanstående innebörd när de anges med versal som begynnelsebokstav, oavsett om de används i plural eller singular, i bestämd eller obestämd form:
Användare: avser konsument eller näringsidkare som besöker Plattformen eller har ett registrerat användarkonto till Plattformen. Användaren kan exempelvis agera i egenskap av Köpare och/eller Säljare.
Betaltjänstleverantör: avser Tredje part som via Plattformen behandlar betalningar från Användare.
Betaltjänstleverantör: avser Tredje part som via Plattformen behandlar betalningar från Användare.
Butiksägare: avser en Användare som säljer tjänster/varor till andra Användare via sin Plattformsbutik på Plattformen. Butiksägare kan inte sälja tjänster/varor till andra Användare via annonssidan på Plattformen.
GDPR: Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG (allmän dataskyddsförordning).
Köpare: avser en Användare som köper tjänster/varor från andra Användare via en Plattformsbutik på Plattformen eller via annonssidan på Plattformen.
Plattformen: avser tijara.se.
Plattformsbutik: avser en Butiksägares webbutik på Plattformen.
Säljare: avser en Användare som säljer tjänster/varor till andra Användare via sin Plattformsbutik på Plattformen eller via annonssidan på Plattformen.
Tredje part: avser annan än Tijara, Köparen eller Säljaren.
3. Butiksägarens åtaganden och ansvar
Prenumerationsavgift: Butiksägaren debiteras en löpande månadsvis prenumerationsavgift för rätten att driva Plattformsbutiken på Plattformen. Betalning av prenumerationen sker via den betalningsmetod som finns integrerad i Plattformen. Vid dröjsmål med betalning, har Tijara rätt att stänga av tillgången till Plattformsbutiken fram till dess att full betalning sker eller rätt att avsluta avtalet med Butiksägaren. Utebliven betalning godtas inte som en uppsägning av avtalet. Uppsägning av avtalet ska ske i enlighet med uppsägningsvillkoren i avsnitt 7 "Avtalstid och uppsägningstid" nedan.
Plattformsbutiken: Butiksägaren ansvarar för att fylla i all väsentlig information i sin Plattformsbutik. Informationen ska vara korrekt, aktuell, fullständig och uppdaterad inom hela avtalstiden. Motsvarande gäller avseende informationen om de tjänster/varor som Butiksägaren tillhandahåller genom Plattformsbutiken. Det är inte tillåtet att publicera falsk, vilseledande eller ofullständig information om de tjänster/varor som Butiksägaren säljer via Plattformen.
Butiksägarens status: Butiksägaren ska ange om denne agerar i egenskap av antingen ”Säljare i egenskap av: Näringsidkare” eller ”Säljare i egenskap av: Privatperson” i butiksinformationen på sin Plattformsbutik.
Butiksägarens ansvar: Butiksägaren ansvarar ensamt för de varor/tjänster som Butiksägaren tillhandahåller till Köpare och ska hålla Tijara fullt skadeslös mot samtliga krav och anspråk som riktas mot Tijara från Köpare eller tredje part med anledning av varor/tjänster som Butiksägaren ansvarar för. Tijara tillhandahåller enbart Plattformen har rätt att fritt förmedla och marknadsföra olika Butiksägares tjänster/varor via Plattformen. Butiksägaren får inte ha för avsikt att använda Plattformen enbart i syfte att locka trafik till sin butik eller webbplats utanför Plattformen, exempelvis genom att marknadsföra eller sälja sina tjänster/varor utanför Plattformen till ett väsentligt lägre pris än det pris som vid var tid framgår i Plattformen.
Paketering och leverans: Butiksägaren ansvarar ensamt för att förbereda och paketera varor som framgår av Köparens beställning och ska leverera varorna/tjänsterna till Köparen. Butiksägaren ansvarar ensamt för att följa vid var tid tillämplig lagstiftning, såsom konsumentskyddslagstiftning, GDPR m.m.
Butiksägarens egna villkor: Butiksägaren ska lägga till sina egna villkor i sin Plattformsbutik på Plattformen, innehållande bland annat: Betalningsvillkor, fraktvillkor, retur & ångerrätt, avbokningsvillkor, information om personuppgiftsbehandling m.m. Köparen accepterar Butiksägarens villkor som finns publicerade i Plattformen, i samband med köp som sker via Plattformen.
Försäkring: Butiksägaren ska inneha alla erforderliga och relevanta försäkringar för sin verksamhet, exempelvis ansvarsförsäkring, produktförsäkring m.m.
Kunduppgifter: Kunduppgifter utgörs av exempelvis, men inte uteslutande: Köparens namn, adress, e-post, telefonnummer, information om kön, ålder, intressen, sociala medier, köphistorik m.m. (nedan kallat "Kunduppgifter"). Butiksägaren får enbart använda Kunduppgifterna för att fullgöra avtalet med Köparen, följa tillämplig lagstiftning, hantera ärenden som har en anknytning till de varor/tjänster som Köparen har köpt via Plattformen samt för att besvara Köparens meddelanden som skickas till Butiksägaren.
Butiksägaren får inte använda Kunduppgifter för att:
Tijara får tillgång till samtliga Kunduppgifter, inklusive personuppgifter, som tillhör Köpare som köpt tjänster/varor från Butiksägarens Plattformsbutik. Kunduppgifter tillhörande Köpare som köper Butiksägarens tjänster/varor blir även synliga för Butiksägaren, för att Butiksägaren ska kunna genomföra beställningen och leverera den köpta tjänsten/varan till Köparen.
4. Behandling av personuppgifter
Parterna åtar sig skyldighet att behandla personuppgifter i enlighet med GDPR.
Information om hur Tijara behandlar personuppgifter finns att läsa i Tijaras Integritetspolicy via följande länk: tijara.se/page/villkor.
Butiksägaren ansvarar för att informera Köparen om hur Butiksägaren behandlar dennes personuppgifter.
5. Immateriella rättigheter
Butiksägaren upplåter härmed till Tijara en icke-exklusiv och kostnadsfri nyttjanderätt att, inom avtalstiden, använda Butiksägarens immateriella rättigheter, upphovsrätter, varumärke och liknande rättigheter som hänförs till det material som Butiksägaren laddar upp på Plattformen, för att a) marknadsföra och tillhandahålla Plattformen samt b) marknadsföra Butiksägarens tjänster/varor.
Butiksägaren ger härmed Tijara rätt att, efter avtalstiden, ha kvar eventuella bilder som Tijara har publicerat i sina sociala medier, som rör samarbetet mellan Parterna eller Butiksägarens tjänster/varor. Sådana tidigare uppladdade bilder får dock inte användas av Tijara för andra syften eller återpubliceras efter Avtalets upphörande.
Butiksägaren intygar att de bilder och texter som denne registrerar i Plattformen inte utgör intrång i Tredje parts upphovsrätt, immateriella rättigheter eller andra rättigheter.
Part överlåter inte äganderätten till några utav sina immateriella rättigheter eller tillgångar till den andra Parten genom dessa villkor.
6. Marknadsföring
Butiksägaren får publicera information om att denne har en Plattformsbutik på Plattformen i sina sociala medier och på sin webbplats. Om Tijara invänder mot marknadsföringen av dennes varumärke eller Plattformen, ska marknadsföringen genast justeras enligt instruktion.
7. Avtalstid och uppsägningstid
Butiksvillkoren träder ikraft när Butiksägaren godkänner dem och villkoren gäller under hela den tid som Butiksägaren har en registrerad Plattformsbutik. Bestämmelser i villkoren avseende tvistelösning och eventuella övriga bestämmelser som uttryckligen eller med hänsyn till dess karaktär är avsedda att gälla även efter avtalets upphörande, ska dock fortsätta att gälla även efter det att avtalet har upphört.
Butiksägarens användarkonto kommer att frysas om Butiksägaren inte betalar prenumerationsavgiften. Tijara har även rätt att frysa Butiksägarens användarkonto, om Butiksägaren bryter mot Tijaras vid var tid gällande villkor för Plattformen. Butiksägarens användarkonto kommer att bli permanent raderat, om det inte aktiverats inom tolv (12) månader från frysningsdagen.
Tijara har rätt att när som helst säga upp avtalet med en (1) månads uppsägningstid och är inte skyldig att ange skälen till beslutet om uppsägningen. Uppsägning från Tijaras sida ska ske skriftligen via e-post till Butiksägarens angivna e-postadress.
Butiksägaren kan säga upp avtalet och avsluta sin Plattformsbutik genom Plattformen. I sådana fall blir Plattformsbutiken permanent raderad omedelbart i samband med att Butiksägaren aktivt bekräftar att denne vill stänga av sin Plattformsbutik permanent, utan möjlighet att återskapa Plattformsbutiken eller dess innehåll.
8. Omedelbar uppsägning av avtalet
Tijara har rätt att med omedelbar verkan säga upp samtliga avtal som ingåtts med Butiksägaren och avsluta Plattformsbutiken, om Butiksägaren:
9. Avtalets upphörande
Vid avtalets upphörande kommer Plattformsbutiken att raderas, vilket innebär att Butiksägarens tjänster/varor inte kommer att finnas tillgängliga via Plattformen. Tijara har rätt till förfallna prenumerationsavgifter även efter att avtalet har upphört, fram till dess att de förfallna avgifterna tillfullo betalats av Butiksägaren.
Tijara ansvarar inte för eventuella förluster, kostnader eller skador som uppstår för Butiksägaren, Köparen eller Tredje part, på grund av att Butiksägarens Plattformsbutik raderas eller fryses, oavsett anledningen därtill. Butiksägaren ska hålla Tijara fullt skadeslös mot eventuella krav eller anspråk som riktas mot Tijara från Köpare eller Tredje part, på grund av att Butiksägarens Plattformsbutik raderas eller fryses, oavsett anledningen därtill.
10. Ändringar
Ändringar avseende avgifter: Tijara har rätt att när som helst ändra avgifterna för prenumerationstjänsten eller sina övriga tjänster. De vid var tid aktuella avgifterna för Tijaras tjänster framgår på Plattformen.
Ändringar i Butiksvillkoren: Tijara förbehåller sig rätten att ändra Butiksvillkoren från tid till annan och Butiksägaren ansvarar för att hålla sig uppdaterad om de gällande Butiksvillkoren. Tijara kan exempelvis genomföra ändringar:
Eventuella ändringar i Butiksvillkoren träder i kraft i samband med att ändringarna har blivit publicerade på Plattformen, såvida inte ändringarna väsentligen påverkar Butiksägarens rättigheter.
Om ändringarna väsentligen påverkar Butiksägarens rättigheter, träder sådana villkorsändringarna ikraft trettio (30) dagar efter att ändringarna har meddelats till Butiksägaren. Information om sådana förändringar kan meddelas via Plattformen och/eller e-post.
Om Butiksägaren inte godkänner de ändrade villkoren, kan Butiksägaren välja att avsluta sin Plattformsbutik innan villkorsändringarna träder ikraft. Ifall Butiksägaren inte avslutar sin Plattformsbutik innan villkorsändringarna träder ikraft, innebär det att Butiksägaren godkänner de ändrade villkoren.
Vid var tid gällande Butiksvillkor finns publicerad på Plattformen via följande länk: tijara.se/page/villkor.
11. Bestämmelsens ogiltighet
Skulle domstol eller skiljenämnd finna att någon bestämmelse i Butiksvillkoren skulle befinnas ogiltig, ska detta inte innebära att villkoren i dess helhet är ogiltigt. Istället ska Tijara genomföra nödvändiga justeringar av Butiksvillkoren, för att vidmakthålla villkorens syfte, struktur och anda.
12. Överlåtelse
Tijara har rätt att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt Butiksvillkoren till tredje part utan Butiksägarens föregående godkännande. Motsvarande rättighet tillfaller inte Butiksägaren.
13. Tillämplig lag och tvister
Tillämplig lag: Butiksvillkoren ska tolkas i enlighet med svensk lag och rätt.
Alternativ tvistelösningsmetod: Tvister som uppstår mellan en Användare i egenskap av konsument och Tijara ska i första hand försöka lösas mellan Parterna. Konsumenter har alltid rätt att vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN, www.arn.se, postadress: Allmänna Reklamationsnämnden Box 174, 101 23 Stockholm), som erbjuder en alternativ tvistlösning vid konsumenttvister.
Dessutom kan konsumenter lämna klagomål online genom EU-kommissionens digitala plattform för medling i tvister (EU ODR) via följande länk: ec.europa.eu/consumers/odr. Beställaren har även rätt att kontakta konsumentombudsmannen (ko.se).
Om Tijara och konsumenten inte kommer fram till en lösning av tvisten genom någon alternativ tvistelösningsmetod, kan tvisten bli prövad och slutligt avgjord av allmän domstol i Sverige, såvida inte annat följer av tvingande lagstiftning.
Allmän domstol: Om Användaren inte är en konsument, ska tvist med Tijara bli slutligt avgjord av allmän domstol i Västerås (Sverige) med tingsrätten som första instans.
Tvist mellan Användare: Tvister som uppstår mellan Användare, ska lösas mellan de tvistande parterna. Om tvisten inte kan lösas mellan de tvistande parterna, kan ärendet lyftas upp till Tijara. Tijara kommer att försöka lösa tvister i god tro och uteslutande baserat på Tijaras egen tolkning. Tijara kommer inte att bedöma juridiska frågor. Tijara har ingen skyldighet att lösa eventuella tvister.
14. Tijaras företags- och kontaktuppgifter
Firma: Tijara Marketplace AB
Org. nr: 559385–6882
E-post: info@tijara.se
Integritetspolicy
I denna integritetspolicy kan du läsa om hur Tijara AB med organisationsnummer 559385–6882 (nedan kallad "Tijara" och refererad till som "vi", "vår", "oss") Behandlar Personuppgifter. Hänvisningar till "du", "dig", "din" avser den Registrerade vars Personuppgifter vi Behandlar.
Här har vi sammanställt information om bland annat vilka Personuppgifter vi Behandlar, varför Behandlingen sker och vart Personuppgifterna blir lagrade. Vi beskriver också vem Personuppgifter kan bli delade till, vilka rättigheter de Registrerade har enligt GDPR samt övrig information om vår Behandling av Personuppgifter. Denna integritetspolicy omfattar samtliga typer av Personuppgifter, i både strukturerade och ostrukturerade data.
Din personliga integritet är mycket viktig för oss och vi Behandlar alla Personuppgifter som vi får tillgång till med varsamhet och delar inte Personuppgifterna med obehöriga. Vår Behandling av Personuppgifter sker i enlighet med GDPR (och SCC vid tillämpliga fall) samt de grundläggande dataskyddsprinciperna.
Vi går igenom innehållet i denna integritetspolicy minst en gång per år samt vid behov, för att säkerställa att informationen är korrekt och uppdaterad. Den senaste versionen finns alltid publicerad på Plattformen.
Utöver de begrepp som definieras i löptext i denna Personuppgiftspolicy, ska följande definitioner ha nedanstående innebörd när de anges med versal som begynnelsebokstav, oavsett om de används i plural eller singular, i bestämd eller obestämd form:
Användare: avser konsument eller näringsidkare som besöker Plattformen eller har ett registrerat användarkonto till Plattformen. Användaren kan exempelvis agera i egenskap av Köpare och/eller Säljare.
Behandling: avser allt som sker med Personuppgifter, automatiserat eller på annat sätt. Behandling av Personuppgifter kan ske på olika sätt, bland annat genom en enskild åtgärd eller kombination av olika åtgärder. Vanliga exempel på Behandlingar av Personuppgifter är: lagring, radering, delning, inläsning, registrering, kopiering, insamling, organisering, användning, justering, avidentifiering m.m.
Betaltjänstleverantör: avser Tredje part som via Plattformen behandlar betalningar från Användare.
Butiksägare: avser en Användare som säljer tjänster/varor till andra Användare via sin Plattformsbutik på Plattformen. Butiksägare kan inte sälja tjänster/varor till andra Användare via annonssidan på Plattformen.
GDPR: avser Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska personer med avseende på Behandling av Personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG (allmän dataskyddsförordning).
Köpare: avser en Användare som köper tjänster/varor från andra Användare via en Plattformsbutik på Plattformen eller via annonssidan på Plattformen.
Personuppgifter: avser alla uppgifter som, direkt eller indirekt, ensamt eller tillsammans med andra uppgifter, kan bli kopplade till en identifierad eller identifierbar fysisk levande person. Vanliga exempel på Personuppgifter är: namn, telefonnummer, adress, e-postadress, användar-ID, kontokortsnummer, registreringsnummer på ett fordon, IP-adress m.m.
Personuppgiftsansvarig: avser den som bestämmer ändamålet med en viss Behandling av Personuppgifter och hur Behandlingen ska gå till. Fysiska personer, juridiska personer, myndigheter, institutioner eller andra organ kan vara Personuppgiftsansvariga.
Personuppgiftsbiträde: avser den som Behandlar Personuppgifter för en Personuppgiftsansvariges räkning, enligt den ansvariges instruktioner. Fysiska personer, juridiska personer, myndigheter, institutioner eller andra organ kan vara Personuppgiftsbiträden.
Plattformen: avser tijara.se.
Plattformsbutik: avser en Butiksägares webbutik på Plattformen.
Registrerad: avser den fysiska person som kan bli identifierad genom Personuppgifterna.
SCC: avser Kommissionens genomförandebeslut (EU) 2021/914 av den 4 juni 2021 om standardavtalsklausuler för överföring av Personuppgifter till tredjeländer i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679, eller senare uppdaterad version.
Säljare: avser en Användare som säljer tjänster/varor till andra Användare via sin Plattformsbutik på Plattformen eller via annonssidan på Plattformen.
Tredje part: avser innebär någon annan än, den Personuppgiftsansvarige (och de personer som är behöriga att Behandla Personuppgifterna), Registrerade eller Personuppgiftsbiträdet (och de personer som är behöriga att Behandla Personuppgifterna). Tredje part kan vara en juridisk person eller en fysisk person, institution, myndighet eller annat organ.
Eventuella övriga GDPR-relaterade begrepp som inte definieras här ska ha samma innebörd i denna integritetspolicy som anges i artikel 4 i GDPR.
Vi är Personuppgiftsansvariga för all Behandling av Personuppgifter som utförs av oss eller för vår räkning, i den mån vi bestämmer medel och ändamål för Behandlingen (enligt principen om ansvarsskyldighet). Om inte annat anges i denna integritetspolicy, är vi Personuppgiftsansvariga för den behandling som beskrivs.
Vi får tillgång till dina Personuppgifter när du exempelvis:
Vi Behandlar enbart Personuppgifter som är nödvändiga, relevanta och adekvata för att uppfylla det ändamål som de blev insamlade för (i enlighet med principen om uppgiftsminimering).
Vår personuppgiftsbehandling sker enbart för uttryckligt särskilda, berättigade och angivna ändamål (i enlighet med principen om ändamålsbegränsning).
De vanligaste kategorierna av Personuppgifter som vi Behandlar är följande:
Vi Behandlar enbart Personuppgifter för särskilda, uttryckligt angivna och berättigade ändamål (i enlighet med principen om ändamålsbegränsning). Dessutom är varje Behandling rättsligt grundad i enlighet med bestämmelserna i GDPR.
Vi Behandlar Personuppgifter främst med stöd i någon av följande rättsliga grunder:
Du kan behöva delge dina Personuppgifter för att kunna ingå ett avtal med oss, få de tjänster/varor du har beställt levererade till dig eller för att vi ska kunna uppfylla rättsliga eller avtalsenliga förpliktelser. I vissa fall är det valfritt för dig att lämna dina Personuppgifter till oss. Men om du till exempel inte lämnar in dina Personuppgifter, kanske vi inte kan tillhandahålla den begärda supporten eller hantera ärendet. Om inte annat anges kommer du inte att drabbas av några negativa juridiska konsekvenser om du inte lämnar in dina Personuppgifter till oss.
När Behandlingen av dina Personuppgifter baseras på ditt samtycke, har du rätt att när som helst återkalla samtycket, utan att detta påverkar lagligheten av Behandlingen på grundval av samtycket, innan detta återkallades.
När en Behandling av Personuppgifter sker med stöd i Intresseavvägning som rättslig grund, är vår bedömning att Behandlingen inte utgör något intrång i din rätt till privatliv och integritet. Detta har vi kommit fram till, efter att ha gjort en avvägning mellan å ena sidan vad Behandlingen ifråga innebär för dina intressen samt rätt till privatliv, och å andra sidan vårt berättigade intresse till Behandlingen ifråga. Vi Behandlar dock aldrig känsliga Personuppgifter med stöd i Intresseavvägning som rättslig grund.
Nedan kan du läsa mer om rättslig grund och ändamål med Behandlingen av Personuppgifterna.
1. När du besöker Plattformen:
Plattformen använder cookies. Användningen av icke-nödvändiga cookies sker enbart om du lämnar ditt samtycke till det. Du kan när som helst återkalla ett lämnat samtycke (utan att detta påverkar lagligheten av Behandlingen som utförts med stöd i samtycket innan det blev återkallat).
Rättslig grund för Behandlingen: Samtycke.
Du kan läsa mer information om hur cookies används på Plattformen i vår cookiepolicy: tijara.se/page/villkor.
2. När vi får via e-post, telefon eller sociala medier:
Vi kan kontakta dig, och du kan kontakta oss, via e-post, telefon eller sociala medier och vid sådana fall får vi tillgång till dina Personuppgifter som framgår i samband med sådan kontakt.
Exempelvis kan vi få tillgång till följande Personuppgifter: förnamn, efternamn, telefonnummer, e-postadress, användar-ID från sociala medier (om tillämpligt), meddelandeinnehåll och andra uppgifter som du lämnar till oss.
Enligt vår bedömning har både vi och du ett berättigat intresse till att Personuppgifterna Behandlas, för att vi ska kunna veta vem vi pratar med och för att hålla kontakten i ärendet.
Vår bedömning är även att Behandlingen är nödvändig för ett ändamål som rör ett berättigat intresse, och att ditt intresse av skydd för dina Personuppgifter inte väger tyngre, och att Behandlingen ifråga inte gör intrång i dina grundläggande rättigheter och friheter.
Tillhandahållandet av Personuppgifterna till oss är frivilligt, vilket innebär att det inte är ett lagstadgat eller avtalsenligt krav eller ett krav som är nödvändigt för att ingå ett avtal med oss, och du är inte skyldig att tillhandahålla Personuppgifterna, men de möjliga följderna av att sådana uppgifter inte lämnas är att vi inte kommer att kunna hantera ärendet.
Rättslig grund för Behandlingen: Intresseavvägning.
3. När du ingår avtal med Tijara:
Vi kan Behandla Personuppgifter om det är nödvändigt för att vi ska fullgöra våra avtalsenliga förpliktelser med den Registrerade. Exempelvis har vi rätt att Behandla Användarens e-postadress för att skapa ett användarkonto i Plattformen till Användaren, eller för att registrera Användaren som en Butiksägare på Plattformen. Avtal som rättslig grund ger oss rätt att Behandla Personuppgifter för att kunna fullgöra förpliktelser enligt Användarvillkoren, Butiksvillkoren eller för att fullgöra andra avtalsenliga förpliktelser.
I det fall du slutför ett köp avseende de tjänster vi tillhandahåller, exempelvis vår annonstjänst eller prenumeration för Plattformsbutik, Behandlar vi dina Personuppgifter för att kunna fullgöra köpeavtalet. Vi behöver Behandla följande Personuppgifter för att fullgöra köpeavtalet: namn/firma, telefonnummer, e-postadress. När du betalar för vår annonstjänst via Plattformen, får både vi och du ett e-postmeddelande som innehåller en bekräftelse av köpet och information om att annonsen har blivit publicerad.
Om du ingår ett annat avtal med oss, exempelvis ett samarbetsavtal eller anställningsavtal, kan vi även Behandla följande Personuppgifter: personnummer/organisationsnummer, eventuell kontaktperson och firmatecknare.
Tillhandahållandet av de ovan angivna Personuppgifterna till oss är nödvändigt för att vi ska ingå ett avtal med dig avseende våra tjänster. De möjliga följderna av att sådana uppgifter inte lämnas till oss är att vi inte kan fullgöra avtalet eller ingå avtalet med dig.
Rättslig grund för Behandlingen: Avtal.
4. Betalningsinformation
När en Användare köper vår annonstjänst, behöver vi Behandla information om betalningsmetoden och annan information kopplad till betalningen. Denna information Behandlas av oss för att kunna spåra Användarens betalningar och koppla dem till köpet, i syfte att kunna fullfölja våra avtalsenliga förpliktelser.
Annonstjänsten betalas via Swish och prenumerationstjänster betalas via kortbetalning. Vi kan se köparens namn och ett användar-ID hos betaltjänstleverantören ifråga. Vi måste bearbeta denna information för att kunna spåra de betalningar du har gjort och länka dem till dina beställningar, för att vi ska kunna fullgöra våra avtalsrättsliga förpliktelser enligt köpeavtalet.
Rättslig grund för Behandlingen: Avtal.
5. Bokföringsunderlag
Vi Behandlar följande bokföringsunderlag inom ramen för vår verksamhet: fakturor, kvitton och annat bokföringsunderlag som vi är skyldiga att Behandla och lagra enligt Skatteverkets krav och/eller vid var tid gällande lagstiftning, såsom bokföringslagen (1999:1078).
Bokföringsunderlag och verifikationer kan i vissa fall innehålla Personuppgifter, såsom namn, adress, orderinformation och eventuella övriga kontaktuppgifter till Köparen. Sådant lagras så länge som lagen kräver det.
Rättslig grund för Behandlingen: Rättslig förpliktelse.
6. När du slutför ett köp av andra Användares tjänster/varor via Plattformen:
Vi Behandlar följande information varje gång du köper något från en Säljare via Plattformen: Information om att ett köp har genomförts, vilka som ingått i transaktionen samt vad som köpts. Denna information Behandlas av oss för att vi ska kunna ha insyn i transaktioner mellan Användare av säkerhetsskäl. Vi ser ingen information gällande betalmetod eller betalningsinformation.
Enligt vår bedömning har både vi och du ett berättigat intresse till att Personuppgifterna Behandlas för ovan angivet ändamål, och att Behandlingen är nödvändig för ett ändamål som rör ett berättigat intresse, och att ditt intresse av skydd för dina Personuppgifter inte väger tyngre. Vår bedömning är att Behandlingen ifråga inte gör intrång i dina grundläggande rättigheter och friheter.
Rättslig grund för Behandlingen: Intresseavvägning.
7. När du tar emot nyhetsbrev från oss:
Du kan lämna ett aktivt samtycke till vår Behandling av dina Personuppgifter i samband med att du väljer att registrera din e-postadress för att ta emot nyhetsbrev från oss. Ett lämnat samtycke kan enligt GDPR när som helst återkallas, och då ska vi upphöra md Behandlingen för det ändamålet i den mån det är möjligt och såvida vi inte behöver Behandla Personuppgifterna för att vi exempelvis ska fullgöra våra skyldigheter enligt avtal eller rättslig förpliktelse enligt vid var tid tillämplig lagstiftning.
Rättslig grund för Behandlingen: Samtycke.
En prenumeration av nyhetsbreven kan avslutas genom att återkalla samtycket, vilket sker genom att klicka på avregistreringslänken som finns i nyhetsbrevet. Om du avregistrerar dig från mottagande av nyhetsbrevet, kommer din e-postadress att tas bort från listan med mottagare av nyhetsbrevet, men e-postadressen kommer att finnas lagrad i en blocklista. Syftet med blocklistan är att se till att de e-postadresser som finns i blocklisan inte ska få några nyhetsbrev.
Enligt vår bedömning har både vi och du ett berättigat intresse till att Personuppgifterna Behandlas för detta syfte. Behandlingen är nödvändig för ett ändamål som rör ett berättigat intresse, och att ditt intresse av skydd för dina Personuppgifter inte väger tyngre. Vår bedömning är att Behandlingen ifråga inte gör intrång i dina grundläggande rättigheter och friheter.
Rättslig grund för Behandlingen: Intresseavvägning.
Om du även vill att din e-postadress blir borttagen från blocklistan, ber vi dig att kontakta oss för manuell borttagning, och i sådana fall kommer du att kunna ta emot nyhetsbrev från oss igen om samma e-postadress blir registrerad för mottagande av nyhetsbreven igen.
8. När vi har en rättslig förpliktelse till Behandlingen
Om vi är skyldiga enligt lag, domstols- eller myndighetsbeslut att Behandla vissa Personuppgifter, sker Behandlingen med stöd i den rättsliga grunden ”Rättslig förpliktelse”. Behandlingen sker i sådana fall enbart i den utsträckning det är nödvändigt för att vi ska uppfylla våra rättsliga förpliktelser.
Exempelvis behöver vi Behandla och lagra Personuppgifter i enlighet med bokföringslagen (1999:1078) för att följa bestämmelserna i bokföringslagen avseende fakturering, bokföringsunderlag m.m. I sådana fall Behandlar och lagrar vi enbart nödvändiga Personuppgifter, så länge som lagen kräver det (i enlighet med principen om lagringsminimering).
Rättslig grund för Behandlingen: Rättslig förpliktelse.
9. Andra ändamål för vår Behandling av Personuppgifter:
Baserat på vårt berättigade intresse, kan vi även Behandla Personuppgifter för att:
Vi strävar efter att enbart lagra Personuppgifter som vi Behandlar inom EU/EES-området (enligt principen om integritet och konfidentialitet). I de fall Personuppgifter blir lagrade i ett land utanför EU/EES-området, ska vi tillse att sådan lagringsplats säkerställer en adekvat skyddsnivå och att Personuppgifterna Behandlas i enlighet med bestämmelserna i GDPR.
Personuppgifter lagras under så lång tid som det är nödvändigt för att fullgöra de ändamål som Personuppgifterna blev insamlade för. När det inte längre är nödvändigt att Behandla Personuppgifterna, blir de raderade (gallring). Vi har dock rätt att lagra Personuppgifter under en längre tid, om det är nödvändigt för att vi ska uppfylla våra rättsliga förpliktelser (exempelvis enligt gällande lagstiftning).
Identifikationsuppgifter, kontaktuppgifter och finansiella uppgifter tillhörande Användare som köper våra tjänster blir lagrade i upp till sju (7) år efter genomfört köp. Detta lagras för att vi ska kunna hantera eventuella klagomål, reklamations- och returärenden i enlighet med vid var tid gällande konsumentskyddslagstiftning samt för att kunna matcha en betalning mot ett kvitto under tiden vi är skyldiga att lagra sådant bokföringsunderlag i enlighet med vid var tid tillämplig lagstiftning.
När en Köpare genomför ett köp från en Säljare via Plattformen, får Säljaren ifråga också tillgång till Köparens Personuppgifter som denne registrerar eller anger i samband med köpet. Syftet med detta är att Säljaren ska kunna fullgöra köpeavtalet och kunna kontakta Köparen avseende köpet. Säljaren ansvarar för sin egen Behandling av Köparens Personuppgifter och ska tillse att Behandlingen sker i enlighet med vid var tid tillämplig lagstiftning, inklusive dataskyddslagstiftning.
Enligt vår bedömning har både Köparen och Säljaren ifråga ett berättigat intresse till att Personuppgifterna Behandlas för ovan angivet ändamål, och att Behandlingen är nödvändig för ett ändamål som rör ett berättigat intresse, och att de Registrerades intresse av skydd för sina Personuppgifter inte väger tyngre. Vår bedömning är att Behandlingen ifråga inte gör intrång i den Registrerades grundläggande rättigheter och friheter.
Vi kan komma att överföra Personuppgifter till tillsynsmyndigheter, andra offentliga enheter, juridiska rådgivare, externa konsulter och partners, i enlighet med tillämplig dataskyddslagstiftning, om det görs för att vi ska kunna uppfylla rättsliga skyldigheter eller för att uppfylla vårt berättigade intresse.
Vi kan dela Personuppgifter med myndigheter, om det är nödvändigt för att vi ska uppfylla våra rättsliga förpliktelser, besvara legala förfrågningar, förebygga, upptäcka, förhindra eller utreda brott, missbruk, bedrägeri eller annan brottslig handling eller för att skydda våra intressen.
I händelse av en försäljning av vår verksamhet, fusion eller liknande, kan Personuppgifter överföras till tredje parter som är involverade i affärshändelsen.
Vi kan anlita olika personuppgiftsbiträden för att tillvarata våra rättsliga intressen, underhålla samt förbättra våra tjänster och Plattformen, fullgöra våra avtalsenliga förpliktelser, upptäcka och förebygga tekniska-, drifts- eller säkerhetsproblem. Exempelvis anlitar vi personuppgiftsbiträden i egenskap av webbutvecklare, tredjepartapplikationer, tredjepartssystem m.fl. Vi ingår ett personuppgiftsbiträdesavtal med sådant personuppgiftsbiträde innan vi delar några Personuppgifter, i enlighet med bestämmelserna i GDPR (alternativt SCC om personuppgiftsbiträdet befinner sig utanför EU/EES-området), för att säkerställa en säker och korrekt Behandling av Personuppgifterna.
Vi har kommit fram till att vi har ett berättigat intresse av att Personuppgifterna Behandlas för ovan angivna ändamål, och att vårt berättigade intresse inte utgör ett intrång i de Registrerades rätt till integritet, och att den Registrerades intresse av skydd för sina Personuppgifter inte väger tyngre.
Rättslig grund för ovan angivna Behandlingar: Intresseavvägning.
Vi implementerar även olika tekniska säkerhetsåtgärder, för att skydda de Personuppgifter vi Behandlar mot intrång, missbruk, förlust, förstöring och andra förändringar som kan innebära en risk för integriteten (enligt principen om integritet och konfidentialitet).
Exempelvis är alla system och register som vi använder inom verksamheten lösenordskyddade. Dessutom följer vi de sju grundläggande dataskyddsprinciperna vid all Behandling av Personuppgifter. Principerna finns dokumenterade i våra interna rutiner, som våra medarbetare följer vid Behandling av Personuppgifter. De interna rutinerna har upprättats för att vi ska kunna tillämpa en säker Behandling av Personuppgifter som sker i enlighet med bestämmelserna i GDPR.
Ytterligare säkerhetsåtgärder som vi tillämpar är att vi har backup-system och antivirusprogram installerade på arbetsdatorer.
Om vi Behandlar dina Personuppgifter i egenskap av Personuppgiftsansvarig, har du enligt GDPR följande rättigheter avseende vår Behandling av dina Personuppgifter:
Rätt till information: Du har rätt att få information om vår insamling och användning av dina Personuppgifter, när dina Personuppgifter Behandlas av oss. Denna personuppgiftspolicy har upprättats för att ge dig informationen om vår Behandling av Personuppgifter. Dessutom har du rätt att få information om Behandlingen vid begäran. Vid vissa fall ska vi också informera dig om det inträffar en personuppgiftsincident som berör dina personuppgifter, såsom ett dataintrång.
Rätt till tillgång: Du har rätt till information om ifall vi Behandlar dina Personuppgifter eller inte, samt rätt att ta del av dina Personuppgifter som vi Behandlar och information om hur Personuppgifterna används. I det fall vi Behandlar dina Personuppgifter, har du rätt att få en kopia av de Behandlade Personuppgifterna i form av ett registerutdrag (en sammanställning av Personuppgifterna som vi Behandlar om dig). En sådan kopia är gratis att begära, men om du begär kopior regelbundet har vi rätt att debitera en administrativ avgift. Du har även rätt att få information om bland annat: vilka kategorier av Personuppgifter som vi Behandlar, syftet med Behandlingen, tidsfristen för Behandlingen, hur vi har samlat in Personuppgifterna, vilka som fått ta del av Personuppgifterna m.m. Syftet med registerutdraget är att du ska kunna kontrollera uppgifternas laglighet och riktighet. Detta innebär dock inte att du har rätt att få ut dokumenten som innehåller de Behandlade Personuppgifterna.
Rätt till rättelse: Vi ansvarar för att se till att Personuppgifter som vi Behandlar är korrekta och uppdaterade över tid. Däremot kan det hända det att Personuppgifter är felaktiga eller ofullständiga. Om vi skulle Behandla Personuppgifter om dig som är felaktiga eller ofullständiga, har du rätt att vända dig till oss för att få dina Personuppgifter korrigerade. Efter att vi har korrigerat uppgifterna, meddelar vi dig om detta, under förutsättning att det inte är för betungande för oss.
Rätt till radering: Vi ska radera dina Personuppgifter på din begäran, om uppgifterna inte längre behövs för de ändamål som de samlades in för. Detta är även kallat för "rätten att bli bortglömd". Dessutom finns det fler tillfällen då vi ska radera dina Personuppgifter som vi Behandlar. Till exempel när: de inte längre är nödvändiga för ändamålet de blev insamlade för, när den rättsliga grunden är samtycke och du återkallar samtycket, vid din motsättning till direktmarknadsföring, om Behandlingen inte är laglig m.m. Du har rätt att när som helt återkalla ett lämnat samtycke (dock utan att det påverkar behandling som tidigare har utförts med stöd i ditt lämnade samtycke). När vi raderar Personuppgifterna på din begäran, ska vi informera dig efter att raderingen har utförts, under förutsättning att det är möjligt och inte för betungande för oss.
Rätt till begränsning: I vissa fall har du rätt att begära att vår Behandling av dina Personuppgifter begränsas. Det innebär att Personuppgifterna enbart får bli Behandlade i framtiden för det avgränsande syftet. Exempel på ett tillfälle då denna rättighet är tillämplig för dig, är om Personuppgifter som vi Behandlar är felaktiga och du ber oss att rätta dem.
Rätt att flytta dina personuppgifter: Du kan ha rätt att begära att vi överför dina Personuppgifter till dig eller någon annan Tredje part. Denna rättighet är även kallad för "rätten till dataportabilitet". Du informeras härmed om att denna rättighet enbart är tillämplig om Behandlingen av Personuppgifterna utförs automatiskt, och enbart om vår Behandling sker för att genomföra ett avtal som du är en avtalspart i eller grundas på ditt samtycke. Överföring av Personuppgifterna till ett annat företag sker dock enbart om det är tekniskt genomförbart. Om denna rättighet är tillämplig, kommer vi på din begäran om att flytta dina Personuppgifter, att tillhandahålla dina Personuppgifter i ett strukturerat, vanligt använt, maskinläsbart format.
Rätt till invändning: Du har rätt att göra invändningar när dina Personuppgifter blir Behandlade för att utföra en uppgift av allmänt intresse, som ett led i myndighetsutövning eller när de blir Behandlade efter en genomförd intresseavvägning. Om du gör en invändning enligt denna rättighet ska vi upphöra med Behandlingen, såvida inte vårt intresse väger tyngre än dina intressen, rättigheter och friheter. Om så är fallet kommer vi att informera dig om den intresseavvägning som vi har gjort och våra intressen. Om vi Behandlar dina Personuppgifter för att utföra direktmarknadsföring, har du däremot en absolut rätt att begära att vi upphör med Behandlingen av dina Personuppgifter för det ändamålet. Vid sådana fall ska vi även informera dig om när vi raderat Personuppgifterna, om du begär det.
Rättigheter när beslut fattas automatiskt: Kort sagt handlar automatiserade beslut om Behandling som är automatisk, exempelvis genom algoritmer, där Personuppgifter Behandlas för att bedöma och analysera personliga egenskaper hos en person. Automatiserade beslut kan ha rättsliga följder för den Registrerade eller påverka den Registrerade på andra betydande sätt, och om så sker har den Registrerade rätt att inte bli föremål för det automatiserade beslutet. Om ett automatiserat beslut har fattats, med eller utan profilering, har du rätt att återkomma för att få det automatiserade beslutet granskat eller för att bestrida det.
Du varmt välkommen att kontakta oss via kontaktuppgifterna som framgår nedan, om du skulle vilja åberopa någon av ovan angivna rättigheter avseende dina Personuppgifter som vi Behandlar.
Det är kostnadsfritt att utöva rättigheterna, under förutsättning att dina förfrågningar inte är överdrivna, upprepade eller uppenbart ogrundade. Vid sådana fall har vi rätt att debitera en rimlig avgift för att hantera din begäran eller rätt att neka utförandet av din begäran.
Innan vi hanterar eller svarar på din begäran, kan vi komma att begära kompletterande information från dig om det behövs för att vi ska kunna bekräfta din identitet.
Vi kommer att informera dig om vår hantering av din begäran utan dröjsmål och senast inom en (1) månad efter att vi mottagit begäran. Om begäran är komplex eller om vi exempelvis har fått in ett stort antal förfrågningar, kan denna tidsperiod bli förlängd med ytterligare två (2) månader. I sådana fall kommer vi att meddela din om förlängningen inom den första månaden efter att vi mottagit din begäran.
Om vi inte kan uppfylla din begäran på grund av tillämplig lagstiftning eller andra undantag, kommer vi att meddela dig om detta samt informera om skälen till varför vi inte kan uppfylla din begäran (med de begränsningar som följer av lag).
Vi anmäler inträffade personuppgiftsincidenter till dataskyddsmyndigheten inom 72 timmar, när det krävs enligt GDPR. Vi registrerar, utreder och loggför även samtliga inträffade incidenter internt. När det krävs enligt GDPR, meddelar också de Registrerade som berörs av inträffade personuppgiftsincidenter.
Plattformen använder cookies. Du kan läsa mer information om hur Plattformen använder cookies i cookiepolicyn: tijara.se/page/villkor.
Om du har frågor, funderingar eller är missnöjd med vår Behandling av dina Personuppgifter, är du varmt välkommen att kontakta vår kontaktperson för personuppgiftsärenden. Vi kommer att göra vårt bästa för att besvara dina frågor och tillvarata dina invändningar, för att försöka lösa eventuella missnöjen.
Nedan följer våra företags- och kontaktuppgifter:
Firma: Tijara Marketplace AB
Org. nr: 559385–6882
E-post: info@tijara.se
Vår kontaktperson för Personuppgiftsärenden:
Namn: Safia Omar
E-post: Safia.Omar@tijara.se
Du har också rätt att kontakta den svenska tillsynsmyndigheten för att lämna klagomål avseende vår Behandling av dina Personuppgifter.
Namn: Integritetsskyddsmyndigheten (IMY).
Telefon: 08-657 61 00.
E-post: imy@imy.se.
Postadress: Integritetsskyddsmyndigheten, Box 8114, 104 20 Stockholm.
© Copyright 2023 TIJARA MARKETPLACE AB